Rygsmerter

Rygsmerter

Rygsmerter

Rygsmerter 524 602 Fysio online

Gennemgang af rygsmerter

Rygsmerterne er meget almindeligt. Igennem et liv vil op til 80% oplever smerter i ryggen en eller flere gange. 90% af alle rygsmerter er ikke farlige og kan trænes væk.

Akutte rygsmerter er smerter som ikke har været der i mere end 6 uger, hvor kroniske eller længervarende rygsmerter har været der mere end 3 måneder.

Diagnoser i ryggen er mange. Vi har beskrevet nogle af de mest alminde diagnoser og syndromer.

OBS:

Hvis der er smerter udstrålende til under knæ niveau, smerter i ridebuksområdet, manglende kontrol over blærefunktion eller manglende styrke og følesans i benene skal man søge læge med det samme.  

Diskusprolaps

Diskusprolaps sker typisk, hvis der i noget tid har været gentagende smerter i ryggen. Det kan være flere mikrotraumer som tilsidst giver en større skade på disken. Diskus indeholder væske som bliver presset ud og derved påvirker nerverne. Det skaber inflammation omkring nerverne og derved smerter.

Diskusprolaps kommer oftere hos mænd end kvinder. Det sker mellem 20. go 50. leveår. Det sidder som regel i de nederste to hvirvler i ryggen. Det kan give udstrålende smerter til benet som vil give prikkende, stikkende eller snurrende fornemmelse. Der kan være nedsat muskelkræft, følesans. Reflekser kan ses manglende ved test. Der vil ofte være en tendens til at man bøjer sig væk fra der, hvor prolapsen sidder.

Behandlingen går i første omgang ud på at dæmpe smerterne. Derefter bør man stille og roligt påbegynde genoptræning.

Skadesperioden afhænger af, hvor stor diskusprolapsen er og kan tage fra 1-12 måneder.

Ikke specifik rygsmerter (LBP)

Ikke specifikke rygsmerter dækker over flere forskellige diagnoser og  syndromer. Hold i ryggen er meget almindeligt og ikke farligt. Smerterne kommer efter mikroskader på en ryghvirvel, hvorefter musklerne trækker sig sammen for at beskytte leddet. Smerterne kan sidde som et bånd indover lænden eller en af siderne. Der vil ofte være manglende bevægelse i en eller flere retninger.

Ryggen har bedst af bevægelse. Har du hold i ryggen er det derfor vigtigt du prøver at holde dig så meget i gang som muligt unden at smerterne forværres. Du skal hurtigst mulighed genoptage dine normale aktiviteter uden bekymring for ryggen. Vi har lavet et lille øvelsesprogram du kan starte med:

3 øvelser mod lændehold

Skadesperioden er 7 dage til 1 måned.

Piriformis syndrom

Piriformis syndrom er en tilstand, hvor iskias nerven afklemmes og giver smerter i ballen og nogen gange ned i benet.

Piriformis musklen udspringer fra halebenet og går ned til knoen på siden af lårbenet. Iskias nerven udløber lige under Piriformis og derved afklemmes, hvis Piriformis musklen bliver for stram. Smerterne kommer typisk i siddende stilling, gå på trapper og kan også komme, hvis man sidder med benene krydset.

Smerterne opleves som regel dybt i ballen og kan give en prikkende og stikkende fornemmelse ned i benet.  

Styrketræning af hoften har en god effekt. Derudover kan udspænding af Piriformis også være gavnligt. Akupunktur kan lindre tilstanden men vil ligesom myoser ikke fjerne det.

Skadesperioden er ca. 1 måned.

Træthedsfornemmelse i ryggen

Træthedsfornemmelse i ryggen er ikke en diagnose. Det er heller ikke en beskrivelse af en tilstand men det er en fornemmelse, som typisk optræder hos personer med manglende stabilitet omkring rygsøjlen.

Ømhed og stikkende smerte mellem skulderbladene kan også hænge sammen med nedsat stabilitet omkring ryggen. Smerterne kan være forårsagen på grund af en muskulær skævhed, hvor stramhed i lårsmusklerne og den store rygmuskel rotere bækkenet. Det sker pga. mangle modtræk fra mavemusklerne og baglårene.

Det er ikke nogen farligt eller kompliceret tilstand men det kræver en indsats i stabilitetstræning.

Smerterne mellem skulderbladene

Hold i nakken

Hold i nakken er meget almindeligt og ikke farligt. Smerterne kommer efter mikroskader på en ryghvirvel, hvorefter musklerne trækker sig sammen for at beskytte leddet. Smerterne kan sidde som et bånd indover lænden eller en af siderne. Der vil ofte være manglende bevægelse i en eller flere retninger.

Ryggen og nakken har bedst af bevægelse. Har du hold i nakken er det derfor vigtigt du prøver at holde dig så meget i gang som muligt unden at smerterne forværres. Du skal hurtigst mulighed genoptage dine normale aktiviteter uden bekymring for ryggen.

Skadesperioden er 7 dage til 1 måned.

Myoser /triggerpunkter

Myoser er et symptom og ikke en diagnose. Men vi oplever at rigtig mange, specielt med kontorarbejde, henvender sig til behandling pga. myoser. Myoser er små muskulær sammenfiltninger, som giver ømhed og kan give refererede smerter til forskellige andre steder. De er ikke farlige og er et symptom på at en muskel er for svag.

Et typisk sted for myoser er den øverste del af skulderen, der forløber på i nakken (trapezius 1). Vi ser mange med kontor arbejde, hvor medarbejderne har tendens til at skrive med skulderen trykket op under ørene. En muskel der hele tiden er aktiveret bliver stram og giver smerter.

Træningen er den eneste rigtig løsning. Akupunktur og massage har lindrende effekt men fjerne ikke årsagen til smerterne.

Skadesperioden er 2-3 måneder hvis man er ihærdig med sine øvelser.

Privacy Preferences

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Vi benytter cookies til at forbedre dit besøg på vores hjemmeside.